Skladatelé meziválečné Prahy
Program:
- Jan KLUSÁK: Partita pro smyčce
- Viktor ULLMANN: Klavírní koncert, op. 25
- Alexander ZEMLINSKY: Symfonie č. 2 B dur
K programu:
Období mezi dvěma světovými válkami dalo v pražském kulturním životě vyniknout mnoha skladatelským osobnostem, českým i zahraničním. Jednou z nejvýznamnějších a nejzajímavějších skladatelských postav těchto let je dozajista Viktor Ullmann. Jeho strhující Klavírní koncert se zcela právem postupně dostává do repertoáru světových klavíristů a klavíristek. Jednou z nich je i v Lyonu žijící klavíristka Marina Samson, kterou přivítáme na našem koncertě. V jeho úvodu zazní také Partita pro smyčce skladatele Jana Klusáka (*1934), jehož letošní jubileum si právě uvedením této skladby připomeneme. Ve druhé půli koncertu pak zazní druhá Symfonie B dur skladatele a dirigenta Alexandera Zemlinského, který svým působením v pražském Německém divadle k rozmachu kultury neodmyslitelně přispěl.
Rádi vás také přivítáme před koncertem v 18.30 na besedě se skladatelem Janem Klusákem.
Koncert se koná v rámci Roku české hudby.
Účinkující:
Marina Samson – klavír
Marina Samson je představitelkou světoznámé klavírní školy Heinricha Neuhause, pod jehož vedením se školili i její profesoři L. Timofejeva a B. Petrushanský. Pochází z hudebnické rodiny s třígenerační tradicí. Po příjezdu do Francie v roce 1992 získala Grand Prix na Mezinárodní soutěži Pierra Lantiera v Paříži, což nastartovalo její koncertní kariéru po celé Evropě, včetně Anglie, Německa, Belgie, Švýcarska a Itálie. V České republice opakovaně vystupovala, například na Chopinově festivalu v Mariánských Lázních v roce 2019. Jako pedagožka působila na pařížské Schole Cantorum, vede mistrovské kurzy a pravidelně zasedá v porotách mezinárodních soutěží. Její repertoárové zájmy jsou rozšířeny až k interpretaci hudby méně známých skladatelů, jako jsou Fanny Mendelssohn, Nikolaj Medtner a Mieczysław Weinberg.
Diskografie Mariny Samson zahrnuje oba Šostakovičovy klavírní koncerty (nahrané a vydané v Anglii) a čtyři nahrávky ve spolupráci s vydavatelstvím ArcoDiva, včetně alba s výběrem Mozartových Sonát, dvojalba s díly Schumanna a unikátního projektu s hudbou spisovatele Borise Pasternaka (Nobelova cena) v rukopisné verzi. Její nahrávky získaly uznání i v odborném mezinárodním tisku.
Martin Peschík – dirigent
Martin Peschík vystudoval hru na klavír a dirigování na Konzervatoři v Českých Budějovicích. Je absolventem oboru dirigování na Janáčkově akademii múzických umění v Brně ve třídě prof. Jana Zbavitele. Jako dirigent spolupracoval s Národním divadlem v Brně, Moravskou filharmonií Olomouc, Jihočeskou komorní filharmonií, Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně a dalšími. Od roku 2002 působil v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích jako sbormistr a dirigent a od ledna roku 2008 jako šéfdirigent. Nastudoval zde mnoho oper, operet a baletů (Rigoletto, Faust, Nápoj lásky, Hubička, Marta, Rusalka, Jakobín, Cikánský baron, Netopýr, Čardášová princezna aj.). Dirigoval v řadě evropských zemí (Německo, Rakousko, Švédsko, Norsko, Nizozemí, Švýcarsko, Dánsko) a na významných hudebních festivalech (Janáčkovo Brno 2004, Opera 2003 a 2005, Festival komorní hudby Český Krumlov aj.). V říjnu 2011 byl Martin Peschík jmenován do fukce šéfdirigenta Západočeského symfonického orchestru Mariánské Lázně. V letech 2011 – 2016 zastával zároveň také funkci ředitele orchestru.